31/1/13

Bar Absenta / carrer Hospital

ELS ANYS CINQUANTA AL BAR ABSENTA DEL CARRER DE L’HOSPITAL

Ferran Aisa


 


(Bar Absenta al carrer de l'Hospital, 75)
La meva vida al carrer de la Cadena, a casa de l’àvia Marcel·lina, era plena de satisfacció, doncs com era el més menut em sentia afalagats per a tots els que hi vivien al pis. Aleshores vivíem al carrer de la Diputació, 123, al costat d'on hi havia la fàbrica d'aigües carbòniques on treballava el meu pare. La meva mare era la portera d'aquest edifici situat entre dos comtes Urgell i Borrell.
El dissabte al migdia la mare em preparava el farcell amb una muda i m'enviava a casa de l'àvia Marcel·lina. Agafat de la mà d'un empleat de la fàbrica que vivia al número 6 del carrer de la Cadena baixava fins el districte Cinquè o barri Xino. Per la tarda acostumava anar amb l’àvia als jardinets de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, on em passava l’estona jugant amb un cubell i una pala a un dels patis i mirant els peixos de colors que hi havia en una de les fonts. Abans de tornar a casa passaven pel Bar Absenta on jo em prenia un Cacaolat i l’àvia una copeta d’anís. L’àvia coneixia al propietari, sinó recordo malament es deia Ramon, amb el qual mantenia una distesa conversació. De tant en tant topàvem amb els ianquis, doncs, davant mateix del bar hi havia la base de la Policia Militar de la US Navy, on sempre portaven els “marines” borratxos, els que s’havien embolicat en baralles o bé en escàndols públics. Una tarda que érem a l’Absenta vam mantenir conversa amb un “marine” que parlava bastant bé el castellà, l’home, amablement, em digué que jo li recordava el seu fill, i em va regalar una moneda petita de cinc centaus que portava gravada la imatge del president Lincoln i un gorret blanc de mariner ianqui. Al Barri Xino se’n veien molts de gorrets blancs, eren les bones relacions “hispanoamericanes”, que havien començat l’any 1951, sí, gràcies a aquest concordat arribava la llet que servien a les escoles públiques o els xiclets que regalaven pels carrers als infants. El Bar Absenta del carrer de l’Hospital guarda per mi un grat record de la meva infància, sobretot per la imatge dels “ianquis” vestits de blanc que impregnaven de màgia la vida d’un barri trist de postguerra. Més endavant sempre que he tornat a l’Absenta he buscat la presència de la meva àvia i d’aquell mariner de la US Navy.

 (Fragment extret del llibre inèdit de Ferran Aisa L’any de la gran nevada)

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario